Tygodnik Ciechanowski

Sobota, 18 sierpnia 2018

Już teraz zamów e-prenumeratę Tygodnika Ciechanowskiego. W e-prenumeracie taniej!

Na Mazowszu ruszyła kampania społeczna: Otwórz oczy

05.10.2008 10:00:00

W połowie września ruszyła kampania społeczna „Otwórz Oczy". Jej głównym celem jest walka ze stereotypami o osobach niewidomych i słabowidzących.
- Chcemy pokazać, że to ludzie, którzy mogą pracować, studiować, podróżować. Czasem potrzebują naszej pomocy, a czasem nie - przekonuje Magda Moskal, koordynatorka akcji z Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego.
W ośmiu miastach na Mazowszu zawisło już 6,2 tys. plakatów. W Warszawie - 2 tys. A na nich niewidomi i słabowidzący w codziennych sytuacjach: czytają książkę (w brajlu), spacerują z psem (przewodnikiem), pokonują kolejne stopnie w drodze do kariery. W październiku podobne pocztówki trafią do klubów, pubów i kin.
Niewłaściwe poglądy, stereotypy myślowe oraz brak odpowiedniej wiedzy na temat funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących, ma groźne skutki społeczne, ponieważ prowadzi do społecznej oraz zawodowej izolacji i bierności tych osób. Na Mazowszu jest ich 66 tysięcy. Mimo, iż jest to liczna grupa, pozostaje jedną z najmniej aktywnych społecznie i zawodowo. Niepełnosprawni wzrokowo mieszkańcy Mazowsza należą do najuboższych obywateli naszego województwa.
Na zmianę tej sytuacji mogą wpływać nie tylko regulacje prawne, ale przede wszystkim zmiana świadomości społecznej i postrzeganie osób niewidomych i słabowidzących przez środowiska lokalne. To właśnie stereotypy i krzywdzące przekonania potrafią odizolować najbardziej aktywne i zdolne zawodowo osoby.


Więcej w numerze 40 TC z 30 września 2008 r.

autor: MAŁGORZATA BARWICKA

Komentarze Internautów (0)dodaj komentarz

Na razie nikt nie skomentował tego artykułu, aby wziąć udział w dyskusji, należy dodać komentarz